Terugblik op 2015

30 dec 2015

Sinds de start van de bouw in maart 2015 is er hard gewerkt aan de Koningin Máximabrug in Alphen aan den Rijn. De contouren van de brug zijn nu duidelijk zichtbaar in het landschap.

Vervoer over water
Het uitgangspunt van gemeente Alphen aan de Rijn en de bouwpartners is om de brug zo duurzaam mogelijk te bouwen. Zo voeren wij een groot deel van al het materiaal aan over water. Via een transportband komt zand op de plek van bestemming. Dit had behoorlijk wat voeten in de aarde toen deze zomer de Oude Rijn werd gestremd door het ongeluk bij de Julianabrug. Voor de transporten ten behoeve van de noordoever moesten we grote schepen vervangen door kleinere soorten. De zuidzijde werd tijdens de stremming bevoorraad met vrachtwagens.

Lus noordoever gereed
Ten noorden van de Oude Rijn ligt de aarden lus gereed om volgend jaar geasfalteerd te worden. Eind volgend jaar worden de zonnepanelen in de lus aangebracht. De panelen zorgen dat de brug energieneutraal werkt.

Waterwerk Oude Rijn
Deze zomer is met het waterwerk begonnen. Op het werkterrein, direct naast de locatie van de brug werden de pijlers voorbereid en gestort. De komende tijd plaatsen wij de landhoofden, begin 2016 brengen wij de prefab betonnen liggers aan om en vervolgens het verkeers- en fietsdek te realiseren.

Pijlers en paalmatrassen
Het plaatsen van pijlers is zeer secuur werk. Inmiddels staan de waterpijlers fier in de Oude Rijn en markeren de route van de brug over het water. Paalmatrassen aan de noord en zuidzijde zijn ook geplaatst.

Wij lopen goed op schema, eind 2016 leveren wij de Koningin Máximabrug op. Voorlopig is het nog niet zover er. Voor nu wensen wij u een voorspoedig nieuw jaar.