DUURZAAMHEID

Een brug is duurzaam te bouwen en dat doen wij ook. Duurzaamheid betekent echter meer voor ons. De brug is ontworpen met de gedachte om fietsers aan te trekken, de sociale- en verkeersveiligheid te vergroten en een steentje bij te dragen aan het milieu.

PRETTIGE EN VEILIGE FIETSROUTES

  • Een grote boog voor af- en opritten fietst comfortabel.
  • Direct vanaf de oevers via luie trappen is de brug bereikbaar.
  • Trapbordes als tussenstop voor fietsers.
  • Mooie uitkijkpunten op en onder de brug.
  • Overzichtelijke fietsoversteekplaatsen.
  • Doorgaande fietsroute naar het centrum.

SLIMME VERLICHTING

  • Efficiënte LED verlichting voor sociale en verkeersveiligheid.
  • Oriëntatieverlichting in het wegdek van de lus van de brug.
  • Hoge verlichting alleen waar nodig zoals op kruispunten en de brug.
  • Geen lichtvervuiling en minimale verstoring van nachtdieren.

NATUURLIJKE WATERZUIVERING

  • Natuurlijke waterzuivering aan noord- en zuidzijde van de brug zuiveren het water van het wegdek
  • Schoon ecologisch water in de lus van de brug.
  • Windwatermolen zorgt voor stromend en gezond water in de lus.

DUURZAAM BOUWEN EN VERVOEREN

  • 92% van de bouwtransporten gaan over de Oude Rijn.*
  • Hierdoor zo’n 40 % minder CO2 uitstoot.
  • Lokaal inkopen waar mogelijk.
  • Gebruik van hybride aggregaat vermindert 50% brandstofgebruik.
  • Afnemen van groene stroom op de bouwplaats.
  • * Door de stremming van de Oude Rijn (zomer/najaar 2015) zal een deel van het transport helaas over de weg gaan. Het uiteindelijke percentage water/wegvervoer is op dit moment nog niet te zeggen.

MAXIMABRUG IS ENERGIENEUTRAAL

  • Zonnepanelen leveren de energie voor de brug, de verlichting en verkeerslichten.
  • Zonnepanelen leveren meer stroom dan de brug en wegen nodig hebben, niet gebruikte stroom wordt teruggeleverd aan het net.

Duurzaam in balans